Fietsen in Beiroet, is dat een grap?
Posted by jeunempl sur juin 23, 2010
Radio Nederland – Janet Sleiman
Je moet wel gek zijn om te durven fietsen in de drukke straten van Beiroet. Bovendien hoort het gewoon niet bij de Libanese mentaliteit. Libanezen houden van auto’s – het liefst dure auto’s – en verkeersregels betekenen niet veel voor ze. Toch hebben ruim tweehonderd mensen gefietst in Beiroet, onder wie de Nederlandse ambassadeur Hero de Boer.
Het vervuilde Beiroet mag weleens wakker geschud worden. Volgens Lily Abi Shahine van Fast Forward dat het evenement organiseerde, is er een grote behoefte aan alternatieve vervoermiddelen om de milieuvervuiling in de stad terug te dringen. De organisatie concentreert zich nu op het fietsen.
‘Om files, vervuiling en gezondheidsproblemen aan te pakken moeten we alle mogelijkheden benutten. Ik heb al landen gezien waar fietsen op een efficiënte manier gebruikt worden, zoals bijvoorbeeld in Amsterdam’, zegt Lily.
Geleende fietsen
Fast Forward heeft de manifestatie georganiseerd met geleende rijwielen en financiële steun van de Nederlandse ambassade. Ruim 200 mensen fietsten heen en weer langs de Korniche, de boulevard langs het strand van Beiroet. Ambassadeur Hero de Boer fietste mee.
‘Ik werd erbij betrokken vanwege de steun van de ambassade. Ik was overigens niet de enige: Mijn Deense collega was er ook. Op mijn vorige post Chili organiseerde een andere NGO opmerkelijk genoeg een soortgelijke manifestatie. Ook daar heb ik toen meegedaan aan een fietstocht.’
Wild West
Is de ambassadeur ervan overtuigd dat dit soort manifestaties helpt om het fietsen in Libanon te bevorderen? ‘Dit is niet iets dat je van de ene op de andere dag kunt regelen. Het verkeer in Beiroet nodigt er niet echt toe uit om je daar met de fiets in te begeven. Er zullen fietspaden moeten worden aangelegd en we moeten rekening houden met bergachtig terrein.’
Ook Lily beseft dat er nog veel moet gebeuren, voordat de bewoners van Beiroet de auto laten staan en gaan fietsen: ‘We zitten in een vicieuze cirkel. The enige manier om het op te lossen is om het wegennet de renoveren. Het moet veiliger en efficienter. Met deze manifistatie en andere initiatieven willen we dit met in kleine stappen bewerkstellignen’, zegt Lily.
Files
Zijn de Libanezen na dit evenement bereid om op de fiets te stappen? Nee, is het ferme antwoord van De Boer: ‘De Libanezen zijn niet echt bekend met het concept van de fiets, in plaats van de auto. Je moet eerst de mensen overtuigen voordat ze gaan overwegen op de fiets te stappen in plaats van in de auto te gaan zitten. Ik denk wel dat dit moment dichterbij komt naarmate de files hier in de stad toenemen.’
Een ritje dat normaal gesproken zo’n 10 minuten zou duren, heeft ambassadeur de Boer zojuist ruim een half uur gekost. En dat is misschien wel de beste motivatie om uiteindelijk de auto te laten staan.
Votre commentaire